Over mij

Mijn foto
Ik ben Manon en ik ben verliefd op Annie MG Schmidt. Als je met mij wil trouwen moet je "Ik zou je het liefste in een doosje willen doen" voor me zingen. Een handgeschreven brief doet het overigens ook altijd goed.

zondag 26 juni 2011

Ik heet Pluk

"Pluk had een klein rood kraanwagentje. Hij reed ermee door de hele stad en hij zocht naar een huis om in te wonen. Af en toe stopte hij. En dan vroeg hij aan de mensen: 'Weet u niet een huis voor me?' Dan dachten de mensen even na en zeiden: 'Nee.' Want alle huizen waren vol." - Pluk van de Petteflet, Annie MG Schmidt

Pluk van de Petteflet, waarschijnlijk het meest bekende personage uit de boeken van Annie MG Schmidt, is een beetje een malle meid. Zo toonde hij zich al in het jaar 1971 zeer bewust van de op handen zijnde hip hop modetrend. Het zou dan ook slechts een paar jaar duren voordat grootheden als Kanye West en 50 Cent erkenden dat het olijke mannetje uit Nederland zijn tijd vooruit was en zijn voorbeeld volgden door een kek petje op hun hoofd te zetten. Daarnaast moet gezegd: hoewel vandaag de dag miljoenen tienermeisjes de longen uit hun onzekere lijfjes schreeuwen vanwege Justin Bieber, de credits voor Biebers beroemde haardracht gaan zonder enige twijfel naar Pluk.

Met het oog op bovenstaande overpeinzing (welke overigens plaatsvond op een brakke zondagochtend, waarvoor hulde aan mezelf) kan ik niet anders dan concluderen dat Pluk nog briljanter is dan ik al dacht. De creatie van Annie MG Schmidt herinnert mij bovendien aan mijn vroege kindertijd, de periode waarin de basis werd gelegd voor de wijze waarop ik vandaag de dag de wereld aanschouw. Mede hierdoor heb ik dan ook besloten mijn webblog op te dragen aan Pluk van de Petteflet.

De berichten over de zin en onzin van alledag die hier in de toekomst zullen verschijnen, zullen stuk voor stuk pogingen zijn mezelf te ontwikkelen als schrijver. Kritiek en loftuitingen in de vorm van een reactie zijn met oog op deze ontwikkeling dan ook zeer welkom.

Met liefde,

Manon (Pluk)

2 opmerkingen:

  1. Hey Manon,

    Hoewel ik je obsessie met Annie MG Schmidt nog steeds enigzins bedenkelijk vind :P, moet ik helaas toegeven dat je waarschijnlijk geboren bent om dit soort columns te schrijven. En dat 'helaas' slaat dan natuurlijk op het feit dat je, om je volledig op je recent gevonden carriere te richten, helaas zult moeten stoppen met je huidige opleiding. Ik zal je blog regelmatig proberen te checken in de hoop meer van dit soort vermakelijke posts te vinden.

    Gr, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Manon, je bent een held.
    Mijn ogen zijn geopend en ik ben dolblij dat dit prachtige boek van Annie M.G. Schmidt in mijn boekenkast staat te pronken.
    Bedankt voor de openbaring.
    Ik zal je blijven lezen.
    Liefs,
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen